Saturday, September 17, 2005

Young Copts: Take Action

A Watani poll of young Copts has revealed that—in the recent presidential elections—61 per cent of them did not hold election registration cards giving them the right to vote, while 31 per cent of those with election cards did not vote at all.

On this issue, Watani reader Dr Hani Ramsis writes: To all those Egyptians who have taken it upon themselves to voice the hardships and grievances of Egyptians in general and Copts in particular, I bow low in respect. I should like however, to add a few points from a young man’s perspective.

If at first you don’t succeed …

First, although passivity has become the norm among young Egyptians, Coptic youth in particular should come out of the cocoon they have woven around themselves. This cocoon has become the pretext and justification for all Coptic grievances.

It is true that elections may be stained with many irregularities, and that one might stand in a long queue waiting to vote while one is certain beforehand that a fanatic candidate will win, or one might go to vote and be surprised (as I was) by someone telling you your father has already voted for you—pointing to a priest.

However, if we do not keep trying we have no hope of improving things in the near or far future. And if the candidate for whom you voted loses, at least you would have done your bit by subtracting a vote from the score of the candidate you opposed.

Bewailing their luck

Second, young Copts seem satisfied with sitting around and competing in bewailing their personal experiences of being discriminated against. Yet they take no action whatever to try to improve matters, make their complaints public, or bring them before the parties concerned. So it comes as no surprise that many Muslims in Egypt are not aware of what we Copts endure.

If we believe that our Muslim fellowmen should sympathise with and defend our cause, then we should at least familiarise them with our grievances.

Third, our active involvement in nationalist and regional causes is natural, inevitable, and imperative. It is also an invitation to our co-patriots to reciprocate by involvement in our causes.

Try again

Fourth, most Copts, when oppressed, fail to take positive action. I believe that we ought to realise that, even if action does not yield the hoped-for results, the mere attempt to improve matters is an honour in itself. And we have to admit that in more than a few cases gratifying conclusions were brought to our trials.

Fifth, as the Lord commanded his children “Let your light so shine before men, that they may see your good works,” Copts should exude love and good deeds.In conclusion, I call upon the Church to encourage Copts to assume a positive role in political life. This will benefit the Church, the Coptic issue and the community as a whole. I also call for a change in attitude on the part of the government and the media, to put an end to the arrogant, one-sided vision, and dhimmi culture (regarding Copts not as genuine Egyptians, but as non-Muslims living under Muslim rule) which governs their address of the Coptic question.

Thursday, September 15, 2005

الإخوان المسلمون (المفلسون) يهددون بحمامات دم وبقطع لسان الأقباط


مسلمة تتظاهر ضد الشريعة الإسلامية تتشاجر مع أخرى محجبة في تورنتو

بلاغ للنائب العام المصري

" الإخوان المسلمون يحرضون على القتل والفوضى

إضغط هنا لمشاهدة مسلمة تتظاهر ضد الشريعة الإسلامية و معها العديد من المسلمات أيضا

مشاركات مسلمات وصفوا الشريعة الإسلامية باضطهاد المرأة
فى الوقت الذى يتظاهر فيه العالم أجمع بما فيه المسلمين أنفسهم ضد تطبيق الشريعة الاسلامية لأنها شريعة عنصرية تتعامل مع البشر على أساس الدين والجنس ، فتعتبر غير المسلمين من أهل الكتاب (أهل ذمة) ينبغى إذلالهم وأن يعيشوا "صاغرون" أى ذليلون حقيرون مهانون فلا يجوز إعزاز أهل الذمة ولا رفعهم على المسلمين بل هم أذلاء صغرة أشقياء كما جاء في صحيح مسلم وتفسير بن كثير ، وغيره من مفسرى القرآن .... وفى الوقت الذى يرفض فيه اى انسان حر ان يحكم بهذه الشريعة الدموية ، شئ طبيعى ان يرفض الأقباط نص المادة الثانية من الدستور المصرى والذى ينص على إعتبار الشريعة الاسلامية المصدر الرئيسى للتشريع ، لكن هذا الأمر لا يعجب المتعصبين والمتطرفين المتعطشين للدماء امثال الاخوان المفلسين السافلين ، اذ خرج علينا اليوم موقعهم القذر بتهديدات علنية للأقباط وتحريض على قتل كل من ينادى برفض المادة الثانية من الدستور

نقتبس هنا ما جاء فى موقع جريد المصريون التابعة للأخون

يقول مرشدوا الإفساد والضلال

====

اتصل بي اليوم أحد محرري الصحف اليومية المستقلة ليستطلع رأيي في أن الأقباط يطالبون بتغيير المادة الثانية من الدستور المصري والتي تنص علي أن الدين الإسلامي هو المصدر الرئيسي للتشريع ، وهذا نوع من النزق الطائفي المدعوم بروح العزلة والطائفية والذي يعلو نجمه بين الأقباط كلما كانت الجماعة الوطنية تواجه أزمة أو محنة ، وهذا التيار لا يستدعي مفهوم المواطنة للانطلاق منه في مطالبه وإنما يستدعي وضعه كقبطي باعتباره سبباً لكل الشرور والآثام وهو ما يشيع نوعاً من ا نعدام الأمن والتخويف بين الأقباط يتحول إلي تشنيع علي الأغلبية المسلمة ، ولعل الكتاب المهم الذي صدر عن دار الهلال مؤخراً بعنوان " الجماعة الوطنية .. العزلة والاندماج " للمستشار طارق البشري كان أميناً وصادقاً فيما قرره حيث أشار إلي قوة تيار الانعزال داخل الكنيسة بتأثير أقباط المهجر وبقوة قبضة الكنيسة علي المنتسبين إليها .


مصر دولة مسلمة وستظل مسلمة ، والجماعة الوطنية استقرت منذ وضع أول دستور في البلاد علي أن دين الدولة هو الإسلام ، وهو خط أحمر لا يمكن لا أحد أن يقترب منه أو يمسه وإلا ستكون هناك حمامات دماء في هذا البلد ، ومن هنا نقول إن أولئك الغافلين الذين يثيرون مثل هذه القضايا الحساسة اليوم لحرف نضال الجماعة الوطنية كلها من أجل مستقبل أفضل لبلادنا وللجماعة الوطنية كلها ، هم أحد الركائز الذي يعتمد عليها الذين يضمرون شرا بهذا البلد ويتحدثون عن سيناريو الفوضي الذي سيخسر فيه دعاة العزلة خسارة فادحة وأمامنا الخبرة اللبنانية ماثلة لا بد وأن نستفيد منها

والأغلبية تشعر بالغضب لأن حقوقها وكرامتها تهان كل يوم من أجل خاطر عيون الأقلية ، وماحدث في موضوع " وفاء قسطنطين " يكفي وإلا فمن يحفر لأخيه حقرة فسيقع هو فيها ، ومصر مسلمة وستبقي كذلك ومن يقول بإلغاء المادة الثانية من الدستور المصري الحالي يقطع لسانه مهما كان لأنه داعية فتنة والفتنة أشد من القتل

=====

إنتهى الاقتباس وتجدون المقال كاملا على موقع جريدة المصريون ( نقصد المستعربون) لأن مصر وحضارتها بريئة من هذه الكائنات والأمخاخ العفنة

http://www.almesryoon.com/ShowDetails.asp?NewID=4603&Page=1


Wednesday, September 14, 2005

الإنتخابات المصرية








'Islamic mafia' accused of persecuting Holy Land Christians

A Palestinian prays in the Church of the Nativity

Christians in the Holy Land have handed a dossier detailing incidents of violence and intimidation by Muslim extremists to Church leaders in Jerusalem, one of whom said it was time for Christians to "raise our voices" against the sectarian violence.

The dossier includes 93 alleged incidents of abuse by an "Islamic fundamentalist mafia" against Palestinian Christians, who accused the Palestinian Authority of doing nothing to stop the attacks.

The dossier also includes a list of 140 cases of apparent land theft, in which Christians in the West Bank were allegedly forced off their land by gangs backed by corrupt judicial officials

From the birthplace of Christ at Bethlehem to the site of his Crucifixion in Jerusalem, Christian Church leaders have long been desperate not to upset the delicate ethnic and sectarian balance in the region by blaming either Jews or Muslims for the decline of their once robust religious community.

That self-imposed silence now appears to be crumbling.
"The problem exists," said Father Pierbattista Pizzaballa, Jerusalem's senior Franciscan, known as the Custos of the Holy Land. "The Christian community has always suffered in the last few years because we are a minority. Many have the temptation to leave, so the community is shrinking."
While he stressed that "we are not talking about a confrontation with all Muslims", he added that "we don't want to see violations of the law - sometimes we have to raise our voices".
The alleged attacks on Christians have come despite repeated appeals to the Palestinian Authority to rein in Muslim gangs.

A spokesman for the Apostolic Delegate, the Pope's envoy to Jerusalem, said nothing had been done to tackle the problem.
"The Apostolic Delegate presented a list of all the problems to Mr [Yasser] Arafat before he died," he said. "He promised a lot but he did very little."

In the offices of his tiny Christian television station in Bethlehem, Samir Qumsieh said this week that Christian appeals to Mr Arafat's successor as Palestinian President, Mahmoud Abbas, had also gone unheeded.

"At least Arafat responded," he said, "Abbas does not answer our letters."

Mr Qumsieh said he was trying to repair relations between Palestinian Christian and Muslim communities, convening a meeting attended by members of both faiths in Bethlehem last week.
But he said that the Christian community was faced with "very brutal" adversaries. "A criminal mafia and Islamic fundamentalists work together," he said. "Their interests met to take our land away." He said that one man had lost his finger in one land dispute which turned violent and that a group had attacked and injured a Greek orthodox monk at a 5th century monastery outside Bethlehem.

The dossier currently in Church hands details far worse allegations of violence, notably the torture and murder of two Christian girls in 2003 after they were deemed prostitutes. A post mortem examination reportedly proved they were virgins.
Some Christians note that land grabs are common in the growing lawlessness of the West Bank and are not necessarily motivated by sectarian rivalry.

They add that increasingly entrenched Islamic extremism has driven a wedge between the communities, especially over women's dress and freedom of expression.
Several Christians tell the story of a moderate Muslim imam in Bethlehem's biggest mosque, who was repeatedly threatened after giving a sermon calling for an end to the anti-Christian discrimination and land grabs.

Last weekend, the Christian village of Taybeh was ransacked and burned by a Muslim mob, incensed that a boy there had been seeing a girl from their neighbouring village of Deir Jarir.
"I am pessimistic about our future as Christians here," said Mr Qumsieh, adding that Christians now form about two per cent of the population of the Holy Land, down from almost 20 per cent 60 years ago.

"We have a low birth rate, and now with intimidation and emigration, our future is very dark," he said.

Egypt encourages Christian tourism

(Will the government show some respect to Christianity first by allowing Copts to worship freely and build churches wherever needed?!)

Ulrike Koltermann Cairo, Egypt

Officials might try to deny it, but the recent terrorist attacks in Sinai were a heavy blow to Egyptian tourism.Egypt relies on tourists and would like to attract as many as possible.

Major attractions have always included the pharaoh's tombs and the Red Sea's rich aquatic environment. Now, Christian pilgrimage sites rank among those tourist destinations.

Pious pilgrims following in Jesus's footsteps generally find themselves drawn to Bethlehem, Nazareth and Jerusalem. Until recently, few Christian pilgrims spent much time among the pyramids and tombs of Egypt, even though Christianity's founder spent a length of time there.

"The Christian history of our country has been badly neglected up until now," said Mounir Ghabbour, who recently produced a film entitled The Holy Family in Egypt.

The Coptic Orthodox Church Offers Support in the Wake of Hurricane Katrina

COLLEYVILLE, Texas--(BUSINESS WIRE) Sept. 2, 2005

The Coptic Orthodox Church, represented by His Holiness Pope Shenouda III, Pope of Alexandria and Patriarch of the See of St. Mark, 12 Bishops, 174 Priests from United States and Canada, in their Annual Seminar at St. Mary's Spiritual Vineyard, Charlton, Massachusetts, express their grief and offer their prayers over the disaster caused by Hurricane Katrina which affected several cities in the Southern States.

In a unanimous show of support by all the Coptic Churches of North America, a relief fund has been established through the Coptic Orthodox Diocese of the Southern United States to help those stricken by this hurricane, and prayers will be offered in all Coptic Churches for the victims of the hurricane.

If you would like to contribute to the Southern Diocese's Hurricane Katrina Disaster Relief Fund, make your check payable to "Diocese of the Southern United States" (indicate on your check that your donation is for the Katrina Fund) and mail it to:

Diocese of the Southern United States
P.O. Box 1005
Colleyville, TX 76034-1005

For more information, please visit www.suscopts.com.

We pray that the Lord Jesus Christ restore safety and peace to all who are affected by this disaster
----------

Contact: Coptic Orthodox Church
Diocese of the Southern United States
Sandy Naguib, 713-292-7497
relief@suscopts.org
--------------
Source: Coptic Orthodox Church

بناء كنيسة كل 3 أيام في رومانيا

عن موقع إيلاف
الياس توما من براغ : ارتفع عدد الكنائس في رومانيا بشكل كبير في ظل النشاط غير المسبوق المسجل منذ عدة أعوام في مسالة بناء الكنائس الجديدة إلى درجة انه يتم عمليا بناء كنيسة كل ثلاثة أيام. وتؤكد منظمة التضامن من اجل الحرية الرومانية وهي منظمة غير حكومية انه بدءا من عام 2001 يتم في رومانيا سنويا بناء 120 كنيسة أرثوذكسية وان عدد الكنائس التي بنيت منذ سقوط النظام الشيوعي في رومانيا عام 1989 إلى الآن وصل إلى 2000 كنيسة في حين توجد الآن 1000 كنيسة قيد البناء
وعلى الرغم من أن بناء كنيسة كل ثلاثة أيام يعتبر عاليا بالمقاييس الأوربية خاصة وان البلاد كانت شيوعية لسنوات طويلة إلا أن مستشار وزارة الثقافة الرومانية ايونوت كوردونيو يؤكد لصحيفة " كوتيديال " الرومانية أن هذا الرقم ليس كبيرا إذا ما تم الأخذ بعين الاعتبار المساحة الكبيرة للبلاد وان البلاد يعيش فيها 18 مليون مؤمن أرثوذكسي كما أن هنالك نقص في عدد الكنائس ولاسيما في المدن الكبيرة.ويرى بان شعبية الكنيسة الأرثوذكسية التي يتبع لها نحو 90% من سكان البلاد تحظى بشعبية كبيرة ولذلك فان الكثير من الشخصيات والمشاهير من رياضيين وفنانين وسياسيين إضافة إلى شركات عديدة يتبرعون لها لبناء المزيد من الكنائس في البلاد
وتوجد في العاصمة بوخارست التي يعيش فيها الآن نحو مليوني نسمة 280 كنيسة بينما كان العدد في منتصف التسعينيات 300 كنيسة مع أن عدد سكانها آنذاك كان 400 ألف نسمة وقد خرب النظام الشيوعي 18 كنيسة أما البقية فقد خربت في إطار عمليات توسيع المدينة.وتحظى عملية بناء الكنائس في رومانيا بدعم حكومي ونيابي أيضا وفي دليل على ذلك فقد وافق البرلمان الروماني يوم الخميس الماضي على المشروع الذي تقدمت به الكنيسة الأرثوذكسية الرومانية لبناء كاتدرائية جديدة وكبيرة على مساحة من الأرض قدرها 6 هكتارات ستبنى في وسط المدينة مباشرة وراء البرلمان وذلك بمناسبة مرور 2000 عام على انتشار المسيحية في رومانيا وستحمل الكاتدرائية اسم خلاص الشعوب

Tuesday, September 13, 2005

The Coptic Silence Is Deafening

A comment from a friend:


We often hear about the kidnapping of young Christian women by Muslim men in Egypt. Women who are drugged, raped and forced to convert to Islam.

We also hear that the police and government officials often aid the miscreants. Yet Pope Shenouda and most of the clergy continue to cheerlead - (Pope’s website)- Egypt's recently re-elected president, Hosni Mubarak, who is at least partially responsible for these acts The Pope and most of the clergy have never once issued a public statement pressuring Mubarak to do something to stop this.

The Pope and most of the clergy continue to silence their congregations and remain frightened men instead, as more and more women are taken away. (The only time they spoke out was because the victim was a priest's wife, and that was last December) !!!

Coptic congregants help this inaction by silencing opposing voices within their congregations saying the Pope always knows what is best. But in the face of continued abductions the records prove that he doesn't always know what is best and therefore we must ask the Pope : Is it truly a "spiritual" act to remain silent in the face of such tragedy?

The stark truth is that the dhimmified position of most of the Coptic clergy does nothing to prevent these atrocities from happening. Most Copts are so brainwashed into compliance by their clergy that they have lost their ability to do anything significant at all.

Last February, "a journalist" interviewed a Coptic Bishop in New Jersey on the persecution of Christians in Egypt. He told her there wasn't any !!!

A few months ago, "we" sent out Confessions of a former Islamist who belonged to an Islamic proselytizing organization in Egypt. He went into detail on how he and others seduced, drugged and raped young Coptic women. Yet despite this, and continued reports of female abduction, the Copts and most of their clergy still remain silent.

Their silence is deafening.

Egyptian Police Obstruct Search for Missing Christian Woman

After reading this report, you might wonder why did the Coptic Church endorse Mubarak?!!!
And how long do we have to suffer until the church realizes that it is time to defend the defenseless and speak for the voiceless instead of saying the leadership is "Incomparable"!!!


Egyptian Police Obstruct Search for Missing Christian Woman
Compass Direct

September 13, 2005Three months after his 20-year-old daughter disappeared while on an errand from work, Coptic Christian Rezk Shafik Attallah remains convinced that she has been kidnapped by a former police constable.Attallah said his daughter, Marianna Rezk Shafik Attallah, left work May 30 at the Al-Ra’ay medical laboratory in El-Fayoum, 60 miles south of Cairo, to pick up a patient’s blood sample from a residential address.
Neither her family nor her fiancé have heard from her since.

When she failed to return home, her fiancé, Bishoy Hosni, went searching for her at her workplace. Mohammed Salah No’man, owner of the No’man Computer Center neighboring the Al-Ra’ay lab, told him that a Muslim employee of his, Ali Mahmoud Abdel Rasoul, had kidnapped the young woman.
Reportedly Rasoul, who had been maintaining the Al-Ra’ay laboratory computers, had previously been fired from the police force for “bad behavior.”

Police Obstuction

After hearing this, Attallah filed a report with the police on the day of his daughter’s disappearance, naming Rasoul as her suspected kidnapper. But the officials on duty refused to give him the case number.

At the same time, a State Security Investigation (SSI) officer declared that Rasoul had packed up his household goods and moved 250 miles further south to Sohag, taking Attallah’s daughter with him. But he warned the young woman’s father and fiancé to stop looking for her, declaring she had left of her own free will.

The woman’s fiancé remained skeptical. “If she went of her own free will,” Hosni told Compass, “then why didn’t she come to say that [to us]?”Soon afterwards, rumors spread in their district of El-Fayoum that Marianna Attallah had left her Christian faith and converted to Islam. But Hosni dismissed the claims, saying that during their courtship, it had been her close relationship with God and active involvement in the church that had helped bring him to a deeper understanding of his Christian faith.

Employer Involvement in AbductionIt also became evident to him that Marianna Attallah’s employer, a Coptic woman named Ivon Asa’ad was involved somehow in the young woman’s disappearance.A graduate of a local school of commerce, Marianna Attallah had taken a job at the lab on March 15, her meager salary of 90 Egyptian pounds ($15) per month supplementing her father’s limited income as a tailor.But the young woman’s parents realized that something at work was disturbing her, causing her to spend long hours alone crying.

So despite their financial straits to provide for her and her four siblings, they encouraged Marianna Attallah to quit her job. Relieved, she resigned on May 28. The next day Asa’ad visited her at the family’s house, offering to more than double her salary if she would return.

The offer was too good to turn down, and she returned to the lab on May 30. But when Hosni later telephoned Asa’ad, questioning the circumstances of his fiancée’s errand and disappearance, within an hour police summoned him and the young woman’s father.“Why did you call Miss Ivon?” the SSI officer asked them. “Don’t call her again. Marianna was not kidnapped.

She went of her free will.”Cruel Joke on Desperate FatherThe SSI has continued to stonewall the Attallah family’s attempts to recover their daughter. On August 11, a security officer called the father, suggesting that he buy a cell phone so that the police could contact him whenever they learned his daughter’s whereabouts.Attallah scraped together enough money to buy the phone and gave the police his number.

Soon afterwards the officer called, telling him that his daughter was in Alexandria and promising that if he went to meet her, he could bring her back home.

Burning with hope, the father traveled the 200 miles north to Alexandria, where the officer called him again. “Your daughter is across the street from you,” he was told.Spotting a veiled woman, the father approached and tried to speak with her, but she ran away from him and got on a bus.

When he followed and tried again to speak with her, other passengers thought he was harassing the woman and started beating him, finally forcing him to get off the bus.“They are enjoying torturing that poor father,” commented a human rights activist who interviewed Attallah in late August.

Although Attallah sent faxed petitions about his daughter’s case to the interior minister, SSI headquarters in El-Fayoum and Coptic Orthodox Pope Shenoudah III, he has received no reply.

Hundreds of young Coptic women disappear and are reported kidnapped each year in Egypt, but their families’ claims are difficult to prove.
At the same time, security officials frequently prevent Christian parents from having contact or private access to their daughters once they have been located, instead leaving them in the custody of the Muslim “protector” who abducted them.

بعد قراءة هذا التقرير والذى يدين مباحث أمن الدولة فى التستر على بل وحماية من يختطف الفتيات القبطيات ، ينبغى علينا ان نتساءل ، لماذا اعلنت الكنيسة دعمها لمبارك إذن؟ وحتى متى ستصمت الكنيسة عما يجرى للأقباط من اضطهاد منظم؟ ومتى سترفع صوتها عاليا للحديث عن مشاكل الأقباط وتكف عن رن الأجراس فرحا بحاكم حرمنا من حقوقنا الدستورية ولم يُحكم بالعدل فى فترة ولايته على أى مسلم قتل مسيحيا؟ بل وهمش الأقباط واستبعدهم من كل مراكز صنع القرار
وبعد هذا تخرج علينا الكنيسة لتقرع له الاجراس ولتقول له انه بلا منافس

مباحثات للوحدة بين الكنيسة القبطية وكنائس روسيا و اليونان

أكد مصدر مسئول فى الكنيسة القبطية الأرثوزكسية عن وجود مباحاثات جادة من أجل الوحدة بين كل من الكنيسة القبطية الأرثوزكسية فى مصر و الكنيسة الأرثوزكسية فى روسيا و ذلك للتغلب على الاختلافات العقيدية البسيطة بين الكنيستين و أكد أن الوحدة بين أرثوزكس مصر و روسيا مسألة وقت
و فى أطار جهود الكنيسة القبطية الأرثوزكسية لتوحيد العالم الأرثوزكسى على غرار العالم الكاثوليكى الذى تتحد جميع كنائسة تحت لواء روما أعلن هذا المسئول عن وجود حوار جاد مع الكنيسة الأرثوزكسية فى جبل أثوس فى اليونان و قد وضح المصدر ان اللاهوتيين فى اليونان منقسمين الى قسمين الأول متفهم لوجه النظر القبطية والأخر متشدد بعض الشئ إلا أن المصدر الكنسى أعلن تفاؤله من تقدم المباحثات و قال أنه قد تحدث مفاجأة كبيرة جدا بأعلان الاتحاد الأرثوزكسى حول العالم
المزيد من الأخبار
من المجلة الالكترونية
كيميت ساجى : مصر تتحدث
kimit.. cagi

Christianity Dying in Its Birthplace

By Daniel Pipes
New York Sun
September 13, 2005

What some observers are calling a pogrom took place near Ramallah, West Bank, on the night of September 3-4. That's when 15 Muslim youths from one village, Dair Jarir, rampaged against Taybeh, a neighboring all-Christian village of 1,500 people.

The reason for the assault? A Muslim woman from Dair Jarir, Hiyam Ajaj, 23, fell in love with her Christian boss, Mehdi Khouriyye, owner of a tailor shop in Taybeh. The couple maintained a clandestine two-year affair and she became pregnant in about March 2005.

When her family members learned of her condition, they murdered her. That was on about September 1; unsatisfied even with this "honor killing" – for Islamic law strictly forbids non-Muslim males to have sexual relations with Muslim females – the Ajaj men sought vengeance against Khouriyye and his family.

They took it two days later in an assault on Taybeh. The Ajajs and their friends broke into houses and stole furniture, jewelry, and electrical appliances.

They threw Molotov cocktails at some buildings and poured kerosene on others, then torched them. The damage included at least 16 houses, some stores, a farm, and a gas station. The assailants vandalized cars, looted extensively, and destroyed a statue of the Virgin Mary.

"It was like a war," one Taybeh resident told the Jerusalem Post. Hours passed before the Palestinian Authority security and fire services arrived. The 15 assailants spent only a few hours in police detention, then were released. As for Khouriyye, the Palestinian Arab police arrested him, kept him in jail, and (his family says) have repeatedly beat him.

As the news service Adnkronos International notes, for Palestinian Christians "the fact that the Muslim aggressors have been released while the Christian tailor-shop owner is still being held, at best symbolizes the PA's indifference to the plight of Palestinian Christians, at worst shows it is taking sides against them."

A cousin, Suleiman Khouriyye, pointed to his burned house. "They did this because we're Christians. They did this because we are the weaker ones," he said The Khouriyyes and others recall the assailants shouting "Allahu Akbar" and anti-Christian slogans: "Burn the infidels, burn the Crusaders." To that, an unrepentant cousin of Hiyam Ajaj replied, "We burned their houses because they dishonored our family, not because they are Christians."

This assault fits a larger pattern. According to the Catholic Custodian of the Holy Land, Pierbattista Pizzaballa, Christians in the Bethlehem region alone have suffered 93 cases of injustice in 2000-04. In the worst of these, in 2002, Muslims murdered the two Amre sisters, 17 and 19 years old, whom they called prostitutes. A post-mortem, however, showed the teenagers to have been virgins – and to have been tortured on their genitals.

"Almost every day – I repeat, almost every day – our communities are harassed by the Islamic extremists in these regions," Mr. Pizzaballa says. "And if it's not the members of Hamas or Islamic Jihad, there are clashes with … the Palestinian Authority." In addition to the Islamists, a "Muslim land mafia" is said to operate. With PA complicity, it threatens Christian land and house owners, often succeeding to compel them to abandon their properties.

The campaign of persecution has succeeded. Even as the Christian population of Israel grows, that of the Palestinian Authority shrinks precipitously. Bethlehem and Nazareth, historic Christian towns for nearly two millennia, are now primarily Muslim. In 1922, Christians outnumbered Muslims in Jerusalem; today, Christians amount to a mere 2% of that city's population.

"Is Christian life liable to be reduced to empty church buildings and a congregation-less hierarchy with no flock in the birthplace of Christianity?" So asks Daphne Tsimhoni in the Middle East Quarterly. It is hard to see what will prevent that ghost-like future from coming into existence.

One factor that could help prevent this dismal outcome would be for mainline Protestant churches to speak out against Palestinian Muslims for tormenting and expelling Palestinian Christians. To date, unfortunately, the Episcopalian, Evangelical Lutheran, Methodist, and Presbyterian churches, as well as the United Church of Christ, have ignored the problem.

Instead, they pursue the self-indulgent path of venting moral outrage against the Israeli bystander and even withdrawing their investment funds from it. As they obsess with Israel but stay silent about Christianity dying in its birthplace one wonders what it will take to awaken them.

To comment on this article, please go to http://www.danielpipes.org/article/2937#commentTo see the Daniel Pipes archive, go to http://www.DanielPipes.org

Sharia Endangers Women Rights, from Iraq to Canada

By: Ayaan Hirsi Ali *

In every society where family affairs are regulated according to instructions derived from the Sharia or Islamic law, women are disadvantaged. The injustices these women are exposed to, in the name of Islam, vary from extreme cruelty (forced marriages; imprisonment or death after rape) to grossly unfair treatment in matters of marriage, divorce and inheritance.

Muslim women across the world are caught in a terrible predicament. They aspire to live by their faith as best they can, but their faith robs them of their rights. Some women have found a way out of this dilemma in the principle of separation of organized religion and state affairs. They fight an uphill battle to achieve and hold on to their basic rights.

Two cases demonstrate just how difficult that struggle can be, in the context of new as well as established democracies.

The first is the draft constitution of Iraq. Iraqi women like Naghem Khadim, demonstrating on the streets of Najaf, were fighting to prevent an article from being put in the constitution that would establish that the legislature may make no laws that contradict Sharia edicts. The second case is the province of Ontario, in Canada. There, Muslim women led by Homa Arjomand, an activist of Iranian origin, are fighting--using the Canadian Charter of Rights--to keep Sharia from being applied as family law through a so-called Arbitration Act passed as law in Ontario in 1992.

It seems strange to associate the context of Canada with that of Iraq, but a closer look at the arguments used to reassure the demonstrating women in both countries reveals the similar ordeals that Muslim women in both countries must go through to secure their rights. It shows how their legitimate and serious worries are trivialized, and how vulnerable and alone they are.

It shows how the Free World led by the U.S. went to war in Iraq, allegedly to bring liberty to Iraqis, and is compromising the basic rights of women in order to meet a random date. It shows how the theory of multiculturalism in Western liberal democracies is working against women in ethnic and religious minorities with misogynist practices. It shows the tenacity of many imams, mullahs and self-made Muslim radicals to subjugate women in the name of God. Most of all, it shows how many of those who consider themselves liberal or left-wing see their energy levels rise when it comes to Bush-bashing, but lose their voice when women's rights are threatened by religious obscurantism.

Hamam Hamoudi, the head of Iraq's constitution committee, refused to discuss the article that worries the Muslim women. He also refused to put in the draft constitution that men and women have equal rights, creating a bizarre situation whereby the women had more rights under Saddam Hussein's regime than in post-Saddam Iraq. Mr. Hamoudi insisted that women will have full economic and political rights, but the overwhelming evidence shows that when Sharia--which gives a husband complete control over his wife--is in place, women have little chance to exercise any political rights.

Does Mr. Hamoudi realize that it took the removal of Saddam and the establishment of a multiparty democracy for men to vote, while if his draft constitution is ratified, women will need the permission of their husbands to step out of the house in order to mark their ballot? I thought that President Bush and all the allies who supported the Iraq war aspired to bring democracy and liberty to all Iraqis. Aren't Iraqi girls and women human enough to share in that dream?

Under Sharia, a girl becomes eligible for marriage from the moment she starts to menstruate. In countries where Islamic law is practiced, child-brides are common. Do the drafters of the constitution grasp what this will mean for the school curriculum of girls or the risks of miscarriages, maternal fatalities and infant deaths? These and other hazards that affect subjugated women are common phenomena in the 22 Arab-Islamic countries investigated in the Arab Human Development Report. An early marriage also means many children in an area of the world that is already overpopulated and poor.

The draft Iraqi bill of rights favors men in other respects, such as the right to marry up to four wives, and the right to an easy divorce, without the interference of a court, simply by repeating "I divorce you" in the presence of two male witnesses. A wife divorced in such a fashion will receive an allowance for a period of three months to one year, and after that period nothing.

On the other hand, if a wife wants a divorce, she must go to court and prove that her husband does not meet her material needs, that he is infertile and that he is impotent. Once a divorce is finalized, if there are children, the custody of the children will automatically go to the father (for boys at age 7 and for girls from the start of menstruation). Inheritance based on the Sharia means that wives will get only a small portion of the property of their husbands and a sister will get half what her brother gets.

Canadian women are told that the Arbitration Act of 1992 was passed in order to provide citizens with the opportunity to resolve minor conflicts through mediation and thereby save valuable court time.

They are reassured that Muslim women in Canada have nothing to fear because parties must enter into arbitration out of their free choice, and that there are enough limits to safeguard the rights of women. The Muslim women's arguments that "free choice" is relative when you are psychologically, financially and socially dependent on your family, clan or religious group seem to fall on deaf ears.

The populations of battered Muslim women in "tolerant" Canada's women's shelters seem to be ignored. In Canada, battered Muslim women say that their husbands told them that it is a God-given right to hit them. If the current Iraqi constitution goes through, Iraqi wife-abusers will be able to add "It is my constitutional right to beat you."

An Iraqi constitution is necessary, and the need for urgency is apparent, but urgency is a bad argument for passing a bill that strips half the nation of its rights. In Ontario, minorities come first and individual women within minorities last, living as second-class citizens and suffering in silence.
______________________________

Ms. Hirsi Ali, a member of the Dutch parliament for the Liberal Party, was born in Somalia. She took refuge in the Netherlands in 1992 to escape an arranged marriage, and has had armed bodyguards after receiving death threats from Muslim extremists.

*The Wall Street Journal (abridged)

Monday, September 12, 2005

A dream coming true: The Coptic Satellite Channel

It was a dream for which we longed for many years and we are happy to tell you that it's becoming a reality .

On November 14th, 2005 we'll be able to watch the first Coptic satellite Channel (Aghapy TV)(Aghapy = love).

A variety of programs will air on the channel including spiritual, cultural, social, history, family, youth and children and Coptic Language with the goal to revive this ancient Egyptian language (Coptic language) and to keep alive the Coptic heritage, and culture.

When the Arabs invaded Egypt almost 1400 years ago, they did their best to destroy the Egyptian identity through the abolition of the Coptic (Egyptian) language and way of life.

They infused a foreign identity into the veins of the Egyptian society; that is the Arab identity, and now is the time to reclaim our rich heritage.

During its first couple of years, the channel will depend solely on donations, which can be made though one of the following methods
http://www.aghapy.tv/aghapy/htmltonuke.php?filnavn=donation.htm

For more information, click here Aghapy TV


أخيرا تحقق حلمنا
قناة أغابى (المحبة) القبطية الفضائية
سيبدأ البث التجريبى للقناة فى منتصف شهر أكتوبر القادم ، ويبدأ البث الفعلى للقناة يوم 14 نوفمبر 2005 ، وهو يوم عيد جلوس قداسة البابا شنودة الثالث

برامج القناة تضم باقة متنوعة منها البرامج الروحية والعائلية وبرامج موجهة للشباب وللأطفال بالاضافة الى تدريس اللغة القبطية بثلاثة لغات (العربية والانجليزية والألمانية ) كما ستعمل القناة على ربط الأقباط حول العالم بعضهم ببعض والعمل على إحياء الهوية القبطية

هذا المشروع يعتبر مشروعا حضاريا قبطيا ينبغى ان نسانده جميعا ونعضده حتى نحقق ما كنا نحلم به منذ زمن طويل

قديما قيل أن اية أقلية تريد الحفاظ على نفسها عليها ان تستثمر جهودها فى الاعلام والتعليم والسياسة ، وبما ان الحكومة المصرية قد استولت على مدارسنا ووضعت كافة العراقيل امامنا فى المجال السياسى ، لم يبق امامنا حاليا سوى المجال الاعلامى ، فهو المجال المتاح امانا الآن

القناة تحت الاشراف المباشر للأنبا بطرس الاسقف العام ولها مكاتب رئيسية فى كاليفورنيا وأوروبا بالاضافة الى مكتب فرعى فى مصر

للتبرع للقناة يمكنك زيارة الموقع الرسمى لها بالضغط هنا
قناة المحبة

Sunday, September 11, 2005

September 11th. The Coptic New Year "Martyrs Calendar "

Today is the beginning of a new Coptic year, the year 1722 AM (Anno Martyrum)
Coptic years are counted from AD 284, the year Diocletian became Roman Emperor, whose reign was marked by tortures and mass executions of Christians, especially in Egypt. Hence, the Coptic year is identified by the abbreviation A.M. (for Anno Martyrum or "Year of the Martyrs").


Copts offered thousands upon thousands of martyrs during the reign of Diocletien, to the point that it was said "The blood of the martyrs watered the seed of the church", and today we are celebrating and glorifying what they have suffered for the sake of keeping the faith strong and preserv it for us.


Fr. Tadros Malaty says the Coptic Calendar is a continuation of the ancient Egyptian calendar, as the very first calendar ever known by man on planet earth! It goes back 4241 BC. The word “Nayrouz” is of Coptic origin. The stem is niiaro-oo meaning: “the rivers.” The suffex “ouz” is Greek, thus, the word “ Niiaroouz”.
Mid September is usually where the waters of the Nile river rises, so the prayers are lifted to God for the rising of the waters of the rivers for irrigation and ask for His blessings at the beginning (crown) of the Coptic Calendar year. When the Persian ruled Egypt from 525-405 BC, they adopted the word and incorporated it in their language and took it to mean “the beginning of their Persian year,” and called it “Nayrouz.” The word “Nayrouz” in Persian, means “the new year.”

For more info click here:
Coptic calendar - Wikipedia, the free encyclopedia


اليوم يحتفل الأقباط فى أنحاء العالم ببدء السنة القبطية الجديدة (1722) للشهداء
بدأ التقويم القبطى عام
يؤرخ الأقباط عامهم القبطي ويطلقون علي أول أيامه عيد النيروز، ويشهرون عامهم هذا بأنه عام الشهداء، فقد سمحت حكمة الله إن يقوم دقلديانوس الحاكم الروماني بسفك دماء أبناء مصر الأقباط ، حتى جرت علي الأرض انهاراً، لذا جعل الأقباط أول سني حكمه الظالم ( 284م ) بدء تقويمهم السنوي للشهداء
اضغط هنا للاستماع الي ترنيمة عيد الشهداء نورى
ومن ترانيم احكى يا تاريخ
احكى يا تاريخ

مستقبل الأقباط ومصر بين حزبيّن تحت التأسيس

بقلم : اندرو فانوس
مع اقتراب موعد الانتخابات البرلمانية في مصر، وعقب الاعلان عن رغبة بعض الوطنيين المصريين من داخل مصر وخارجها في تأسيس عدد من الأحزاب السياسية رغبةً منهم في المشاركة الإيجابية وتحسين أحوال البلاد بعد ما أصابها جراء عقود من الركود السياسي الذي صاحب انقلاب الضباط الأحرار، وجب علينا نحن الأقباط - نحن الذين تعود جذورنا المصرية لنشأة الدولة المصرية الموحدة على يد مينا نارمر قبل ستة الاف عام ونيف - أن ندلي بدلونا فيما يخص تأسيس حزبيّن جديديّن على الساحة المصرية
لماذا أتوقع عزوف الأقباط عن المشاركة في حزب "قوة مصر
في الرابع من سبتمبر طالعنا الحبيب لقلوبنا الكاتب البارع المهندس سامي البحيري الذي نكن له كل الاحترام على صفحات ايلاف باعلان عن رغبة بعض المصريين الغيورين من مصريي الداخل والمهجر في تأسيس حزب "قوة مصر"، داعياً المصريين للاشتراك في الحزب بغية اكتمال النصاب القانوني اللازم لتقديم اوراق الحزب للجنة شئون الأحزاب المصرية. وبداية نرجوا التأكيد على أننا واثقون من وطنية واخلاص مؤسسي الحزب، اللذان يتضحان من برنامج الحزب المنشور على الانترنت. ألا أن احترامنا وتقديرنا للمؤسسين لا يمنعنا كأقباط من الاختلاف معهم بسسب العديد مما ورد في ذلك البرنامج والذي يمكن تلخيصه فيما يلي
أولا: رغم تأكيد الحزب على فصل الدين عن الدولة وأن "الدين لله والوطن للجميع"، ألا إننا نجد في مفرداته الكثير من الايا ت القرانية والتعبيرات الإسلامية كتلك التي تمتلئ بها أدبيات الإخوان المسلمين. فعلى سبيل المثال لا الحصر: "اما الزبد فيذهب جفاء واما ما ينفع الناس فيمكث فى الارض. صدق الله العظيم"، "يؤمن الحزب ان ديننا الاسلامى بمبادئه الساميه صالح لكل زمان ومكان "، "ويشتمل القرأن الكريم وتشتمل السنة العطره على كل مبادىء الحرية والديمقراطية وحقوق الانسان"، "ان ديننا يسر لاعسر . ان الله غفور رحيم"، "والله غالب على أمره ولكن أكثر الناس لا يعلمون. صدق الله العظيم" الخ. فمفردات مثل تلك تُشعرنا نحن الأقباط بالتهميش، وبالطبع لا نتوقع من مهمشين الاسراع في الانضمام لحزب سياسي يُشعرهم بذلك. وأنا أرى أن لمؤسسي الحزب أن ينقلوا ذات الأفكار من دون الاستعانة بأدبيات إسلامية. وإن اقتضت الضرورة لاستعمال ايات قرانية وأحاديث نبوية تحض على التسامح، فيجب عليهم استخدام ايات انجيلية وأقوال مسيحية تصب في نفس الغرض، عملاً بمبدأ المساواة الدينية الذي ينادي به الحزب. كما أن الاعتراض نفسه ينطبق على الأمثلة التاريخية التي يسوقها الحزب والتي تنقسم إلي قسميّن: إما أمثلة من التاريخ العربي الأسلامي أو أمثلة من التاريخ الأوروبي والأمريكي، بينما كان الأحري بالحزب استخدام أمثلة من التاريخ المصري الأصيل، أو على الأقل استخدام نبذات من تاريخ مصر المسيحية إلى جانب النبذات الإسلامية المذكورة
ثانيا: يدعو الحزب للإيمان بالأديان السماوية وتفسيرها كما أراد الله. لكن الحزب لا يستفيض في شرح التفسير الذي أراده الله ومن هو المسؤول عن توضيح هذا التفسير. لقد عانى الأقباط على أيدي الرومان الوثنيين لأن الهة الرومان ابولو وارطميس لم تعترف بالديانة المسيحية. ثم عانى الأقباط من البيزنطيين المسيحيين بعد مجمع خلقيدونية بسبب التفسير البيزنطي المغاير لتفسير الأقباط فيما يتعلق بطبيعة السيد المسيح. واخيرا عانى الأقباط على أيدي العرب المسلمين لأن إله الأسلام أعلن أن من يرتضي غير الإسلام ديناً فلن يُقبل منه. لذا فإن غاية مُنى الأقباط هي الحياة في ظل دولة مدنية عالمانية تحترم كل الأديان، بل وحتى الإلحاد، ولكن لا مكان للدين في سياساتها أو دستورها أو تصريحات مسئوليها. فمن أراد الذهاب للمسجد أو الكنيسة أو المعبد فهذا شأن خاص به وحده وعلاقة فردية بين الانسان والخالق، لا تدخل للدولة في تفسيرها، تقنينها أو تقييدها، وذلك طالما التزم الفرد بالقوانين الوضعية للدولة
ثالثاً: ورد في إحدى فقرات مبادئ حزب "قوة مصر": "لقد استلم المسلمون الاوائل فى عهد الرسول صلى الله عليه وسلم والصحابة ابى بكر وعمر بلدا صغيرا، فكبر على ايديهم حتى ضم معظم بقاع العالم ،فهذا هو التفسير الصحيح، وهذه هى النتيجة المبهرة" وكأنما يمجد الحزب الاحتلال العربي لمصر في عهد الخليفة عمر بن الخطاب، والذي لا يختلف في رأينا عن احتلال صدام للكويت. فنشر الدين لا يتطلب احتلال البلاد واستنزاف خيراتها وفرض الجزية على أبنائها، بل كان بالأحرى للعرب الذين احتلوا مصر إبان خلافة عمر أن ينشروا الإسلام سلمياً كما نشره التجار المسلمون في ماليزيا واندونيسيا، وليس على سروج الخيل وأسنة الرماح. بالإضافة إلى ذلك فإنه، ومن منطلق مصرية الأقباط وعدم عروبتهم، ونظراً لما جلبته لهم القومية العربية تاريخياً من قرب اندثار لغتهم المصرية وموسيقاهم المصرية وتقويمهم المصري، فضلاً عن طمس الهوية الثقافية لمصر واستبدالها بهوية ثقافية اتية من بلاد العرب، فإن التأكيد على عروبة مصر يسبب حساسية مفرطة للأقباط (ناهيك بالطبع عن بعض المثقفين المصريين المسلمين مثل الأستاذ محسن لطفي السيد والدكتور سيد القمني قبل تبرأه من أفكاره). فبدلا من تدريس المعلقات العربية الجاهلية وشعر الأندلس لتلاميذ الصفوف الثانوية، كان أجدر بمصر تدريس قصة الطبيب المصري القديم سنوحي والأدبيات المصرية الأصيلة لتقريب المصريين من تراثهم الحضاري. وعلى النقيض من ذلك فإن حزب قوة مصر لا يبدي اعتراضاً على الدخول في وحدة عربية مع بلاد لا تمت لنا كمصريين بصلة سوى استعمال اللغة الفصحى في الكتابة. ومن المعروف أن اللغة وحدها ليست كافية لتكوين وحدة، وإلا فكنا رأينا وحدة المانية تضم سويسرا والنمسا أو وحدة اسبانية بين المكسيك وباراجواي! والحق يُقال أن الأقباط لا يرون غضاضة في انضمام مصر لمنظمة المؤتمر الإسلامي أو مجلس الكنائس العالمي كونهما يعبران عن هوية مصر المعاصرة بشقيّها الإسلامي والمسيحي. أما أن ننضم لمنظمة كجامعة الدول العربية، فهذا ما لا تقبله مصريتنا
رابعاً: مع نظر الأقباط بعين الاعتبار لما أعلنه الحزب من خطوات ترمي لتحقيق المساواة التامة بين مواطني مصر من مسلمين ومسيحيين ويهود وبوذيين وملحدين وغيرهم، مثل إلغاء خانة الديانة من بطاقات الهوية واستصدار قانون موحد لبناء دور العبادة، ألا أن حزب "قوة مصر" أغفل مطالب قبطية أخرى مثل اإلغاء المادة الثانية من الدستور والتي تعلن أن الشريعة الأسلامية هي مصدر التشريع، وتعديل اسم مصر من "جمهورية مصر العربية" ليصبح "جمهورية مصر" واعتبار اللغة المصرية (باحرفها الهيروغليفية والهيراطيقية والديموطيقية والقبطية) لغة رسمية لمصر بجانب اللغة المصرية، أسوة باعلان اللغة الأمازيغية لغة رسمية في الجزائر.خامساً: رغم عدم طعننا إطلاقاً في وطنية وإخلاص السادة المؤسسين للحزب، ألا أني لا أخفي حزني لعدم وجود اسم قبطي بين اسماء التسعة المؤسيين، لا لذر الرماد في الأعين بل لما يوجد بين الأقباط من كفاءات سياسية قادرة على الإسهام في مشروع حزبي كهذا. وقد يكون إغفال ضم أقباط لتأسيس الحزب – عن حسن نية بالطبع – أحد الأسباب التى أدت لوجود الاعتراضات السابقة ضمن برنامج الحزب. وقد يسهم ضم أقباط للجنة مؤسسي حزب "قوة مصر" في نقل بعض التحفظات ووجهات النظر القبطية للحزب مما يضمن خروج قرارات الحزب بما يضمن مصلحة كل المصريين بلا استثناء
ورغم إبداء اعتراضاتنا السابقة على برنامج حزب "قوة مصر" إلا أننا لا نخفي اعجابنا ببعض مما تضمنه برنامج الحزب من اصدار قانون موحد لتنظيم بناء وترميم دور العبادة، وإلغاء خانة الديانة من بطاقات الهوية، وإلزام وسائل الإعلام والترفية بإظهار التنوع الديني للمجتمع، وتحرير للمرأة ومساواتها في الحقوق والواجبات بالرجل، ورفض تأسيس أحزاب على أسس دينية، والعمل على دمقرطة الدولة وإلغاء المواد الدستورية التي تدعوا للاشتراكية، وإلغاء تخصيص نصف مقاعد البرلمان للعمال والفلاحين، وتجريم التحريض الصحافي، واحترام حقوق الانسان، والدعوة للتبادل السلمي للسلطة، واحترام اتفاقيات السلام مع اسرائيل، وتجريم الجرائم المسماة بجرائم الشرف
موقع الحزب
حزب "مصر الأم" أفضل بديل للأقباط ولمستقبل مصر
حزب "مصر الأم" غني عن التعريف. فهو حزب مصري قومي يدعو لإعلاء قومية مصر وينأى بها عن دعاة العروبة. وحزب "مصر الأم" مثله مثل حزب "قوة مصر" فهو حزب تحت التأسيس، وقد سبق ورفضته لجنة الأحزاب ولكن عاد وأجازه مجلس الدولة بعد أن طعن الحزب في قرار الرفض. والحزب يضم العديد من الأقباط لعل أبرزهم الدكتور الطبيب وسيم السيسي أحد مؤسسي الحزب
أولاً: أهمية الحزب للأقباط بصفة خاصة
حزب مصر الأم حزب ليبرالي عالماني يحترم دور الدين في "إرساء القيم والأخلاق التى تحمي الفرد والمجتمع من الإنحرافات، بينما تتفرغ الدولة لشئون العالم الدنيوي الذى يضع البشر قوانينه" حيث " يرى الحزب أن الدين أمر شخصي بحث و علاقة خاصة لا يمنع الاعتزاز به أن يكون الولاء أولاً للوطن الذي يتسع لكل الأديان". كما يدعو حزب "مصر الأم" للفصل بين السلطة الدينية والسياسة. ومثلما اعترضنا على عدم تضمين حزب "قوة مصر" حق الملحدين في عدم الإيمان بأي دين، فإن لنا ذات الاعتراض على برنامج حزب "مصر الأم". ويكاد هذ االاعتراض أن يكون الوحيد على برنامج حزب "مصر الأم" الذي أقل ما يوصف به هو الامتياز
فهو يدعو لاستبدال الاسم الحالي للبلاد ب"مصر" ، حيث"أن إسم مصر يجب ألا يسبقه و ألا يليه شئ لتعريفه فهي كافية بذاتها للدلالة عن نفسها"، فلا هي مصر العربية ولا مصر الشرق أوسطية. بالإضافة لذلك، فإن حزب "مصر الأم" يعترف بأن وجود العرب والفاطميين والأيوبيين والمماليك والأتراك كان احتلالاً، مثله مثل وجود الهكسوس والفرس والإغريق والرومان والبيزنطيين والفرنسيين والإنجليز. ويُعد كل ذلك تطبيقاً لأحد أهم مطالب الأقباط بتمصير مصر ودعم هويتها المستقلة وفضح محاولات إضفاء الشرعية على بعض فترات الاحتلال من تاريخ مصر. وعلى ذلك فإن الحزب يدعو " إلى أن ينصهر المصريون فى بوتقة المصرية فقط , و ليفهم المصريون الذين يظنون أنهم ينحدرون عن أصل عربي أو تركي أنهم الآن مصريون فقط كذلك كل من يظن أو حتى يتأكد انحداره عن أجناس غير مصرية أنه لا مجال لإثارة نعرة الأعراق فلا ولاء إلا للوطن الذي تقف الأقدام عليه". ومن هذا المنطلق فإن الحزب يدعو لإلغاء هذا التفريق العجيب بين ثلاثة مستويات من مصريين و عرب وأجانب، واستبداله بمستويين إثنين هما المواطنون والأجانب فقط
ويدعو الحزب لإلغاء بعض القوانين المكرسة للتفرقة الدينية بين المسلمين والمسيحيين، مثل "قانون الإثبات / أحكام الشهادة" الذي يمنع "الجار أو الصديق المسيحي أن يشهد مثلاً على إعلان وراثة أو وثيقة زواج جاره أو صديقه المسلم". كما ينادي حزب "مصر الأم" بحرية الفكر والاعتقاد، مما يعني انتهاء معاناة المتحولين للمسيحية الذين ترفض الدولة حالياً الاعتراف بهم كمسيحيين، بل وتزج بهم في المصحات العقلية وتعرضهم للتعذيب والتنكيل على يديّ مباحث أمن الدولة حتى يعدلوا عن مسيحيتهم
أما من الناحية الثقافية، فيدعو الحزب لاعتبار اللغة المصرية لغتنا القومية وينادي بتدريسها بمراحلها المختلفة. كما يدعو الحزب لاستخدام التقويم المصري / القبطي إلى جانب التقويم الميلادي من حيث "إطلاق أسماء الشهور المصرية على أو بجانب شهور السنة الميلادية المعمول بها حالياً لتصبح مثلاً( هاتور / نوفمبر ) كما يدعو الحزب إلى اعتماد سنة مصرية تبدأ من تاريخ إكتشاف التقويم فى مصر ( 4241
ق.م
فلسنا أقل من الشوام الذين يخلدون التقويم السرياني و ذلك على سبيل المثال". ويدعو الحزب للإحتفاء بأبطال مصر الوطنيين المخلصين لبلادهم والذين قاوموا الغزاة عبر العصور، مثل القبطي مينا بن بقيرة قائد ثورة البشموريين في الدلتا ضد مروان بن عبد الملك الأموي
ونهايةً فإن حزب "مصر الأم" يشارك حزب "قوة مصر" العديد من الأهداف التي تعود على الأقباط بالإيجاب مثل إلغاء الإشارة للديانة في بطاقات الهوية وجميع المحررات الرسمية، ووضع حد للإعلام الطائفي سواء كان إسلامياً أو مسيحياً
ثانياً: أهمية الحزب للمصريين بصفة عامة
بالإضافة للفوائد السالف ذكرها في الفقرة السابقة، والتي تعود بالإيجاب ليس فقط على الأقباط بل على عموم المصريين، حيث سوف تعمل على تدعيم استقلال وهوية مصر، فإن للحزب عينه ايجابيات أخرى سوف تعود بالنفع على الشعب المصري بصفة عامة. فالحزب يدعو للفصل بين السلطات القضائية والتشريعية والتنفيذية وإلغاء النص الدستوري الداعي لاعتبار رئيس الجمهورية رئيساً للمجلس الأعلى للهيئات القضائية و أن يكون رئيس ذلك المجلس من بين رؤساء الهيئات القضائية. و يؤيد الحزب مراعاة الخصائص الثقافية من حيث اللغة والعادات والتقاليد لكافة الأقاليم المصرية ذات الطبيعة الخاصة كالنوبة و حلايب و سيوة و غيرها.بالإضافة لذلك، فإن حزب "مصر الأم" يشترك مع حزب "قوة مصر" في إلغاء الإشارة للقيم الاشتراكية، وإلغاء نسبة الخمسين بالمائة المخصصة للعمال والفلاحين في البرلمان، والدعوة لتحرير المرأة ومساوتها بالرجل في الحقوق والواجبات
الموقع التجريبي للحزب